
AFM: "Het klantbelang mag door nieuwe (technologische) ontwikkelingen niet uit het oog worden verloren"
De AFM houdt digitalisering, brondata en servicers daarom extra in de gaten.
Vorig jaar concludeerde de AFM dat de kwaliteit van het hypotheekadvies niet altijd goed genoeg is. Zien jullie verbeteringen?
“Sinds het laatste onderzoek uit 2014/2015 is er het nodige verbeterd in de adviespraktijk. Denk daarbij aan een betere dossieropbouw en het feit dat - mede door de impact van adviessoftware - vrijwel altijd alle elementen van de adviesnorm worden ingewonnen. De financiële positie, doelstellingen, risicobereidheid, kennis en ervaring van de klant komen doorgaans goed aan bod. Een recente verbetering is dat adviseurs verduurzaming nu vaker als vanzelfsprekend onderwerp bespreken. Daarnaast is er meer aandacht voor nazorg en actief klantbeheer.
Dit jaar actualiseren we de bekende leidraad kwaliteit hypotheekadvies en vullen die aan met nieuwe praktijkvoorbeelden. In de periode daarna starten we periodiek nieuwe onderzoeken om de kwaliteit van hypotheekadvies vaker te toetsen.”
Waar gaan jullie dit jaar extra op letten?
“In grote lijnen willen wij binnen de financiële dienstverlening onderzoeken welke invloed grote veranderingen hebben op de producten en diensten die aan consumenten worden aangeboden. Blijft hierbij het klantbelang centraal staan? Dan hebben we het over transities zoals verduurzaming, digitalisering en de pensioenhervorming. Concreet gaan we verder onderzoek doen naar kwaliteit van hypotheekadvies en naar overkreditering. Ook kijken we naar de risico’s van automatisering van acceptatieprocessen in de hypotheekketen. Hierbij richten we ons vooral op de digitalisering van deze processen, het gebruik van brondata en de rol van servicers.”
[....]