
AI heeft definitief zijn intrede gedaan in de hypotheekprocessen
Extra ogen, oren en handen
“Op dit moment is het nog zo dat je als adviseur met een veelheid aan data naar geldverstrekkers gaat om een hypotheek te regelen voor je klant. Daarbij gaat het om zowel gestructureerde data (zoals inkomen en nationaliteit) als om ruwe data (gegevens die je als adviseur haalt uit de gesprekken met je klant). Op al die data speelt AI nu een rol. AI leest documenten uit en haalt bijvoorbeeld direct de geboortedatum van een klant uit het paspoort en het inkomen uit de werkgeversverklaring. Ook de dialoog met de klant – ruwe data dus – wordt door AI via tekstgeneratie omgezet in gestructureerde data. Die data komt vervolgens op de juiste plek in het adviesrapport. Dat scheelt je als adviseur enorm veel handwerk! De AI rule engine kan ook controleren en conclusies trekken. Is de geboortedatum niet in alle documenten gelijk? Of blijkt uit het gesprek dat de klant een expat is die korter dan zes maanden in Nederland is (wat veel geldverstrekkers niet accepteren)? Dan krijg je daar als adviseur automatisch een melding van. Zo fungeert AI als extra paar betrouwbare ogen, oren en handen van de adviseur.”
Kennis wordt het nieuwe goud
“Bovenstaande is niet nieuw, adviseurs gebruiken het al. In de toekomst zal AI de adviseur nog meer gaan brengen. Denk aan het automatisch opbouwen van een kennisbank waar je mee kunt converseren. Zodanig dat je als hypotheekadviseur via chat al vragen kunt beantwoorden van (potentiële) klanten. Met die kennisbank borg je als adviseur ook de kennis binnen je kantoor. Die complexe ondernemer, de expat met dat speciale contract: die cases kun je onderdeel maken van je kennisbank. Zo blijft de kennis binnen je organisatie (ook als een ervaren adviseur vertrekt) en je leert sneller van elkaar. Kennis wordt zo een waardevolle asset van je onderneming waarmee je meer én betere adviesrapporten maakt. Daar liggen nu al veel kansen voor adviseurs. Een volgende stap is realtime assistentie, waarbij een applicatie met AI al tijdens het intake- of adviesgesprek ‘meedenkt’ en een melding geeft als er iets bijzonders gesignaleerd wordt. Bedenk je eens wat een toegevoegde waarde dat heeft voor bijvoorbeeld jongere adviseurs!”
[....]